Meja - förening för kvinnohistoria och genusforskning

Mejas Kvinnokarta

Det finns två sätt att ta del av Mejas kvinnokarta.

1. Du kan använda nedanstående länk på din läsplatta eller mobil, gå runt

i Östersund efter kartan och läsa om personerna direkt på läsplattan eller i mobilen.

Länk till kvinnokartan.

2. Du kan hämta hem Kvinnokartan som pdf-fil, spara den på Din dator och skriva ut den på Din skrivare. Ta sedan med kartan på Din utflykt i kvinnornas Östersund.

Idén till en speciell kvinnokarta har vi i Meja fått från föreningen DEA

DEA har gjort en kvinnokarta över Stockholm med underrubriken Guide bland kvinnliga avtryck i Stockholms historia från Fröguns runsten till modern konst i tunnelbanan. Det finns ingen kvinna nämnd på vår enda runsten och vi saknar tunnelbana, men vi är övertygade om att det finns tillräckligt många kvinnor att presentera genom en kartvandring inom staden.

Vi har letat efter platser, där man kan spåra kvinnliga avtryck. Det kan vara ett konstverk eller ett hus. Det kan vara historiska personer eller fortfarande verksamma konstnärer.

Östersunds historia börjar 1786 och de kvinnor som fanns där staden nu ligger, levde på den enda gård som fanns där staden grundades. Det var ett jordbruk, så vi antar att de levde som andra gjorde då. Många uppmärksammade kvinnor vet vi finns i historien efter denna tid. I den offentliga miljön inköps numera lika många verk av kvinnliga konstnärer som av manliga.

Kontaktpersoner kvinnokartan:

Inger Jonasson

Anna-Lena Eriksson

Eva-Märta Pålsson

Det skulle vara fint att göra en jämtländsk karta också, men då får man ta sig fram på annat sätt. I somras ordnade Hildegard Löfbladh-sällskapet en bussresa till flera platser och visade kvinnoöden i olika scener. Det kan bli en början på Jämtlandskartan.