Kommande program Meja

Var? Studieförbundet Vuxenskolans lokal, Litsvägen 22, Östersund. Från och med höstterminen 2019 träffas vi i en annan lokal då SV flyttar.

När? Kl 19.00, sista måndagen i månaden. Se datum nedan.

För vem? Alla som är intresserade är välkomna att delta på Mejas möten.

Kostnad? 30 kr för medlem, 50 kr för icke medlem och då ingår fika. Kontanter gäller.

Vårterminen 2019

Måndag 28 januari: Kvinnokartan och porträttdatabasen - hur går det?

Under hösten har två arbetsgrupper jobbat med revidering och utveckling av Kvinnokartan och porträttdatabasen. Grupperna presenterar hur arbetet gått och tillsammans så diskuterar vi hur vi ska gå vidare.

Måndag 25 februari: Årsmöte med föredrag om Berta Hansson

Föreningen har årsmöte! Vill du engagera dig i styrelsen eller vill du att föreningen ska jobba med något särskilt? Detta är perfekta tillfället att påverka! För att komma i kontakt emd valberedningen, mejla ordföranden (se Kontakter). När årsmötet är avklarat tar vi del av ett intressant föredrag av Anita Olofsson om konstnären Berta Hansson (1910-1994). Traditionsenligt bjuder föreningen på smörgåstårta. Årsmötet hålls på Kyrkgatan 1, bottenvåningen i Västerport.

Observera! Annan plats och kostnad än normalt.

Fredag 8 mars: Internationella kvinnodagen

Kom och träffa Meja på Östersunds bibliotek kl 13-14. Vi presenterar Östersunds Kvinnokarta och pratar om häftiga kvinnoöden.

Observera! Annan tid, plats och kostnad än normalt.

Måndag 25 mars: Litteraturkväll

Medlemmarnas favorit i repris! Har du läst någon bra bok av en kvinnlig författare? Eller kanske en bok med ett riktigt spännande personöde? Vi träffas och tipsar varandra. Självklart blir det också en presentation av den reviderade kvinnokartan.

Måndag 29 april: Härskartekniker

Emelie Larsson, Karin Larsson Hult och Senna Sahin vid Mittuniversitetet har tagit fram en app som ska motverka härskartekniker och sexuella trakasserier. Hur kom de på idén? Hur fungerar den? har den gett resultat i deras omgivning? Kan man skaffa den till sin egen telefon? Det och säkert mycket mer får vi reda på.

Måndag 27 maj: På upptäcksfärd med Östersunds kvinnokarta

Som vanligt är terminens sista medlemsträff en utflykt, och vad passar bättre i år än en promenad i Östersund med vår nya kvinnokarta? Kläder efter väder och ta gärna med ditt eget exemplar av kartan. Vi träffas vid Stadsmuseet, Rådhusgatan 42.

Oberservera! Annan plats är normalt.

Känner du till ett spännande kvinnoöde som du vill dela med dig av? Eller känner du en intressant person som vill komma och hålla i ett medlemsmöte? Tveka inte att höra av dig med dina tips och idéer till Meja! Kontaktuppgifter hittar du under Kontakter.

MEJA

Förening för kvinnohistoria och genusforskning