MEJA

Förening för kvinnohistoria och genusforskning

Kommande program Meja

Var? Studieförbundet Vuxenskolans lokal, Litsvägen 22, Östersund

När? Kl 19.00, sista måndagen i månaden. Se datum nedan.

För vem? Alla intresserade är välkomna att delta på Mejas möten.

Kostnad? 30 kr för medlem, 50 kr för icke medlem och då ingår fika. Kontanter gäller.

Höstterminen 2018

Måndag 27 augusti: Uppstartsträff

Terminens första träff startar vi upp vår verksamhet inför hösten. Vi formar två arbetsgrupper: en för den kvinnohistoriska databasen och en för översyn av kvinnorkartan. Fundera på vad du vill engagera dig i! Tillsammans går vi också igenom hemsidan och spånar på innehåll och utseende.

Måndag 24 september: Arbetsgrupperna jobbar

Kvinnokartan och kvinnoporträtten jobbas igenom.

Lördag 6 oktober: Elin Kardell - ett spännande kvinnoöde

Meja-medlemmen Gunilla håller ett föredrag om Elin Kardell, Östersunds första kvinnliga bibliotekarie med anledning av Östersunds biblioteks jubileum. Föredraget hålls på Östersunds bibliotek kl 13.15 och är gratis. Observera! Annan tid, plats och kostnad än normalt!

Måndag 29 oktober: Ingela Fredell om jämtländska brudkuddar

Hemslöjdskonsulenten Ingela Fredell bjuder in Meja till Länskulturen för att berätta om ett uttrycksfullt kvinnligt hantverk: brudkuddar. Observera! Annan plats än normalt!

Torsdag 8 november: Linnea Axelsson - Ædnan

Meja genom Kulturföreningar i Samverkan tillsammans med Östersunds bibliotek och Staare 2018 arrangerar ett författarbesök med Linnea Axelsson på Östersunds bibliotek kl 18.30. Axelsson har skrivit boken Ædnan som kom ut våren 2018. Det är en släktkrönika om tre generationer med starka band till varandra och till platsen där de bor, och om statens övergrepp mot samerna. Före föredraget blir det mingel med samiska smaker. Biljetter köps via nortic.se eller Östersunds bibliotek.

Observera! Annan tid, plats och kostnad än normalt!

Måndag 26 november: Teater "Håriga och snåriga"

I den här lagom långa, jättetrevliga och småläskiga föreställningen möter ni fyra ganska håriga och på många sätt snåriga kvinnor. I en pjäs full av humor, allvar och musik närmar vi oss de stora frågorna kring att vara kvinna. Om det nu ens är en stor fråga? Det kanske mest är en bi-sak? En strunt-sak? Eller kak-bak?

Tillsammans går vi och tittar på "Håriga och snåriga" på Storsjöteatern kl 19 och pratar om våra intryck efteråt. Du som vill vara med – anmäl dig genom att betala 180 kr till Mejas Plusgiro 458541-0, senast den 8 oktober, så är vi säkra på att få biljetter.

Observera! Annan plats och kostnad än normalt!

Vårterminen 2019

Måndag 28 januari: Kvinnokartan och porträttdatabasen - hur går det?

Under hösten har två arbetsgrupper jobbat med revidering och utveckling av Kvinnokartan och porträttdatabasen. Grupperna presenterar hur arbetet gått och tillsammans så diskuterar vi hur vi ska gå vidare.

Måndag 25 februari: Årsmöte med intressant föredrag

Föreningen har årsmöte! Vill du engagera dig i styrelsen eller vill du att föreningen ska jobba med något särskilt? Detta är perfekta tillfället att påverka! För att komma i kontakt emd valberedningen, mejla ordföranden (se Kontakter). När årsmötet är avklarat tar vi del av ett intressant föredrag.

Måndag 25 mars: information kommer

Måndag 29 april: information kommer

Måndag 27 maj: information kommer

Känner du till ett spännande kvinnoöde som du vill dela med dig av? Eller känner du en intressant person som vill komma och hålla i ett medlemsmöte? Tveka inte att höra av dig med dina tips och idéer till Meja! Kontaktuppgifter hittar du under Kontakter.