Meja - Förening för kvinnohistoria och genusforskning

Projekt Kvinnokarta

Idéen till en speciell kvinnokarta har Meja fått från DEA-föreningen. DEA har gjort en kvinnokarta över Stockholm med underrubriken Guide bland kvinnliga avtryck i Stockholms historia från Fröguns runsten till modern konst i tunnelbanan. Det finns ingen kvinna nämnd på vår enda runsten här i Jämtland och vi saknar tunnelbana, men vi är övertygade om att det finns tillräckligt många kvinnor att presentera genom en kartvandring inom staden.

Vi har letat efter platser, där man kan spåra kvinnliga avtryck. Det kan vara ett konstverk eller ett hus. Det kan vara historiska personer eller fortfarande verksamma konstnärer. Östersunds historia börjar 1786 och de kvinnor som fanns där staden nu ligger, levde på den enda gård som fanns där staden grundades. Det var ett jordbruk, så vi antar att de levde som andra gjorde då. Många uppmärksammade kvinnor vet vi finns i historien efter denna tid. I den offentliga miljön inköps numera lika många verk av kvinnliga konstnärer som av manliga.

- Inger Johansson, Anna-Lena Eriksson, Eva-Märta Pålsson

Gå på vandring med Kvinnokartan!

För att ta del av den:

1. Du kan använda nedanstående länk på din läsplatta eller mobil, gå runt

i Östersund efter kartan och läsa om personerna direkt på läsplattan eller i mobilen.

Länk till kvinnokartan.

2. Du kan hämta hem Kvinnokartan som pdf-fil, spara den på din dator och skriva ut den på din skrivare. Ta sedan med kartan på din utflykt i kvinnornas Östersund.

Tryck här för att hämta kvinnokartan till din dator.

Kvinnokartan hyllas

Meja har tagit emot Margareta och Robert Berghagens stipendium för arbetet med Kvinnokartan. Stipendiumet delades ut av Föreningen Gamla Östersund på deras årsmöte den 22 mars 2018.