Medlemsmöten som genomförts våren 2021:

25 januari 2021

Litteraturkväll inställt pga Coronan.

22 februari

Medlemsmöte inställt pga Coronan.

23 mars digitalt möte tillsammans med JLS Jämtlands lokalhistoriker och släktforskare och Lappmarkens släktforskare och lokalhistoriker. För att få länk till mötet skickar Du mail till kerstin.ellert@nacksta.com senast 21 mars.

Välkommen till digitalt föredrag tisdagen den 23 mars kl 18.00

Ewa Ljungdahl berättar om några sydsamiska kvinnoporträtt, bl.a. Anna-Brita Kråik och Lisa Thomasson.

Ewa är fil.mag i arkeologi. Hon är knuten till Gaaltije i Östersund, sydsamiskt kulturcentrum, och arbetar med samiska kulturmljöfrågor och arkeologi sedan många år. Den främsta arbetsuppgiften har varit dokumentation av det sydsamiska kulturlandskapet tillsammans med samebyarna.

29 mars kl 19.00 digitalt möte. För att få länk till mötet skickar Du mail till kerstin.ellert@nacksta.com senast 27 mars.

Kerstin Ellert berättar om några kvinnor i Mejas kvinnodatabas

26 april kl 19.00 digitalt möte. För att få länk till mötet skickar Du mail till marieforsberg66@gmail.com senast 24 mars. Berätta då också vilka böcker du vill berätta om.

Litteraturkväll : vi berättar för varandra om böcker vi läst.

31 maj kl 19.00 digitalt möte. Länk till mötet skickas ut. Manifestation över 100 kvinnor i databasen. Diskussion om teman kommande möten. Berätta om någon bok.

Medlemsmöten som genomförts hösten 2020:

31 augusti guidad vandring i Östersund med Gunilla Nilsson Edler.

Vandring i kvinnors historia

Måndag 31 aug, kl 18, samling vid Gamla kyrkan

Ca 90 minuter, med Gunilla N Edler

Kläder efter väder -Välkommen!

28 september

Meja medlemskväll den 28 september kl 19.00

Pga av Coronan får var och en ta med eget fika och de som vill kan då fika tillsammans efter föredraget.

Vi kommer att kunna sitta glest i lokalen.

Biblioterapi – reflekterande och läkande läsning

Varmt välkomna till årets första fysiska medlemskväll där vi träffar bibliotekskonsulent Helena Broms som berättar för oss om Biblioterapi. Helena inleder med att berätta om begreppet och hur metoden fungerar. Därefter provar vi tillsammans på metoden utifrån en novell skriven av Annika Norlin (från Östersund).  Den handlar om en kvinna som förlorat ett barn och börjar gå som en sorgeprocess…hon går från Gällivare till Östersund!

Helena guidar oss igenom hur vi kan samtala kring texten. Det är ingen press att dela sådant man inte vill dela. Biblioterapi är en form av bokcirkel med fokus på vad boken gör med en själv som läsare, vad den väcker för känslor etc. Det kan också fungera som ett sätt att utveckla sin egen läsning.

26 oktober

Föredrag av Inger Broman om hennes bok

"Farmor Helgas Västerbottniska Anor : syskonen Lindbergs ursprung på möderne och fädernet".

Inger ska berätta om bokens innehåll och skrivandeprocessen.

Ta med eget fika pga Coronan.

Medlemsmöten som genomförts våren 2020:

Måndag 27 januari: Kvinnokartor runt om i Sverige

Mejas kvinnokarta över Östersund är inte den enda kvinnokartan i Sverige, utan ingår i ett större nätverk med stora planer. Representanter från Meja berättar senaste nytt från nätverksträffen i januari 2020. Kom och låt dig inspireras!

Måndag 24 februari: Årsmöte med Fru Fröken Karamell

Föreningen håller årsmöte. Som vanligt bjuds alla deltagare på smörgåstårta, och kanske blir det något sött som går i stil med kvällens inspirationsföreläsare.

Söndagen 8 mars: Internationella kvinnodagen: Premiär för Digitala Kvinnokartan

Föreningen Meja har som tradition att uppmärksamma den internationella kvinnodagen. Ifjol släpptes den reviderade kvinnokartan för Östersund och under året har föreningen arbetat fram en digitala variant. Det digitala kartsläppet sker över hela världen, men föreningen Meja presenterar den närmare på Östersunds stadsbibliotek kl. 12, 14 och 15, ca 45 minuter. Fritt inträde, varmt välkommen! Här hittar du evenemangets affisch.

Tips! Missa inte Kvinnojouren Jämtlands kvinnodagsarrangemang!