Östersunds kvinnokarta

Har du gått på vandring med kartan?

Vanligtvis är det männen, som lyfts fram när man berättar om en stads historia, men Meja-föreningen vill visa Östersunds historia ur en kvinnlig synvinkel, eftersom kvinnornas stora betydelse för stadens utveckling behöver synliggöras.

Med hjälp av kvinnokartan kan du läsa om några av alla de kvinnor, som levat och verkat i Östersund. Konstverk skapade av kvinnor är av tradition få, därför vill vi särskilt visa på de som är tillgängliga.

Östersunds kivnnliga pionjärer är sedan länge borta liksom en del av husen där de bodde och verkade, men vi hoppas att en vandring i deras spår ska ge kunskap och en känsla för vad de har betytt för vår lilla stad.

Köp Östersunds kvinnokarta

Vill du ha ett eget exemplar av kvinnokartan eller är det den perfekta presenten? Jamenvisst!

Kontakta kassör Gunilla Nilsson Edler på gunilla.ne[snabel-a]telia.com. Kartan kostar 50 kr + porto och emballage 20 kr.

Kartan säljs även på Arkivet i Östersund, Jamtli och Östersunds turistbyrå samt andra ställen i Östersund. Håll utkik!

Östersunds kvinnokarta digitalt

QR-kod Östersunds kvinnokarta

På internationella kvinnodagen den 8 mars 2020 lanserar vi Östersunds kvinnokarta digitalt! Det är ett stort kliv från den tryckta versionen som funnits sedan Internationella kvinnnodagen 2019.

Den digitala kartan är en adressdatabas med kartkoordinater som kommer att utökas allt eftersom. Genom att skanna QR-koden eller klicka på den här länken kommer du till kartan och kan sitta hemma vid datorn eller navigera på stan med smart telefon eller platta.

Tack för ovärderligt stöd!

Östersunds kvinnokarta har tryckts tack vare stipendier från DEA, föreningen för kvinnohistoriskt museum i Stockholm och Margareta och Robert Berghagens fond för forskning om Östersunds historia. Den senare handhas av Föreningen Gamla Östersund. Dessa stipendier är vi i Meja - förening för kvinnohistoria och genusforskning tacksamma för.

Tack också alla som bidragit med fakta och goda råd!

Mejas första kvinnokarta

Här kan du ta del av föreningens allra första kvinnokarta för Östersund som gjordes 2015.

Kvinnokarta Guide bland kvinnliga avtryck i Östersund